Każda firma latami pracuje na swoją pozycję na rynku, na swój wizerunek i relacje z całym otoczeniem biznesowym. Dobra opinia o firmie pomaga w zwiększaniu sprzedaży i w rozwoju przedsiębiorstwa.
Wizerunek firmy może ulec pogorszeniu, jeśli pojawią się opóźnienia w płaceniu należności przez jej odbiorców.
W jednym z wcześniejszych artykułów wspomniałam o negatywnym wpływie nieotrzymania należności na płynność finansową firmy. Teraz rozwinę ten temat.
Kolejność spłacania należności w biznesie obrazuje tzw.
Piramida płatności przedsiębiorców
Piramida ta pokazuje, w jakiej kolejności firmy płacą swoje zobowiązania. W pierwszej - regulowane są zobowiązania publicznoprawne – wobec ZUS i US (podstawa piramidy), następnie wobec instytucji finansowych – banków, firm leasingowych, dalej świadczenia pracownicze – pensje, premie, następnie zobowiązania wobec kluczowych, strategicznych dostawców, opłaty bieżące – czynsz, media, a na samym końcu (najwyższe piętro piramidy) zobowiązania wobec pozostałych kontrahentów.
To właśnie Twoja firma może znaleźć się na czubku piramidy i być ostatnia w kolejce płatności w razie problemów finansowych kontrahenta.
Ekonomiczne, wizerunkowe i społeczne skutki opóźnień w płatnościach
Co zrobić, gdy kontrahent nie płaci za fakturę? Być może nieotrzymane pieniądze od kontrahenta spróbujesz zastąpić innymi środkami - własnymi lub pożyczonymi. Tak czy siak wiąże się to z kosztem w postaci odsetek - tych niezarobionych lub tych do zapłacenia - lub uszczupleniem zasobów przeznaczonych na inny cel i odsunięcie w czasie jego realizacji. To z kolei oznacza mniejsze zyski, ograniczenie wzrostu.
Może postąpisz inaczej - biorąc pod uwagę piramidę priorytetów płatniczych - będziesz próbować opóźnić płatności tym, którzy są na samym jej czubku - swoim dostawcom. W ten sposób opóźnienia w płatnościach mogą wciągnąć Cię w łańcuch zadłużenia i zatorów płatniczych.
Twoi partnerzy biznesowi nie będą zadowoleni, że nie płacisz w terminie i mogą zastosować restrykcje w postaci zmniejszenia lub wstrzymania dostaw, skrócenia udzielonego Ci kredytu kupieckiego, w ostateczności wypowiedzenia umowy. Informacja o nieregulowaniu płatności w terminie rozchodzi się po rynku szybko.
Będziesz mieć problemy z uzyskaniem korzystnych warunków współpracy od innych dostawców, spotkają Cię trudności, jeśli wystąpisz o kredyt lub pożyczkę bankową. Stąd już niedaleko do wpadnięcia w większe tarapaty finansowe i zachwianie stabilnością firmy.
Nie mniej istotne są straty wizerunkowe. "Wpadka" z niepłaceniem należności ciągnie się za firmą negatywnymi wpisami w internecie, niepochlebnymi opiniami partnerów biznesowych. Naprawianie tego wymaga większego zaangażowania w wizerunkowe działania PR-owe.
Jeśli problemy firmy odbiły się na świadczeniach dla pracowników, atmosfera w firmie psuje się. Gorsze dane finansowe powodują ostrożność wywiadowni handlowych i niższe limity kredytowe.
Jak sobie poradzić z opóźnianiem płatności należności przez klientów pisałam TUTAJ.
sprawdź, co rozumiem pod pojęciem
Stosuję zamiennie pojęcia kontrahent, dłużnik, czasem płatnik lub kupujący. Jest to ta strona umowy sprzedaży, która zobowiązana jest do zapłaty należności. Najczęściej jest to również odbiorca towaru / usługi.
O kontrahencie przeczytasz w artykule Rola kontrahenta w umowie ubezpieczenia oraz w artykule Jakie wypadki obejmuje ryzyko handlowe - definicje, bo właśnie kontrahenta dotyczy ryzyko handlowe.
Zobacz też, jak zabezpieczyć się przed sporem z kontrahentem Spór z kontrahentem a ubezpieczenie należności oraz jakie rekomenduję Sposoby na nierzetelnych płatników
Należność to wartość towaru / usługi wynikająca z faktury. Należność w kredycie kupieckim powstaje po spełnieniu świadczenia przez sprzedającego (dostawie towaru lub zrealizowaniu usługi i potwierdzeniu tego faktu wystawioną fakturą.
Jeśli chcesz, by Twoje należności przeniesione zostały do podstawy piramidy i były płacone w drugiej, a nie w ostatniej kolejności, pomyśl o ubezpieczeniu należności. Pobierz poradnik i podziel się nim z innym przedsiębiorcą.